Tourmand

Kari Ayam Kuning - indonéz curry a hátizsákos turisták mekkájából

2017. június 02. - Tourmand

Engem nagyon tud gyötörni a honvágy, de nálam ez többnyire a kakaóscsiga - gulyásleves kombó utáni sóvárgásra korlátozódik. A kollégák már felismerik ezt az állapotot. Ebédidő környékén szenvtelenül kanalazom a levesem, és éppen egy galériát lapozok végig tojásos nokedliről. Hitetlenkedve végighallgatják hogy mi is igazából a zsíroskenyér, és van élő ember a Földön, akinek ez a húsipari melléktermék hiányozhat. Mivel sertészsír legközelebb Svédországban kapható, és a finn marhának hal íze van, ezért sajnos a rántás és pörköltalap iránti határtalan szerelmem nem teljesedhet be, a távkapcsolatunk a család által átküldött fényképekre korlátozódik csupán.

Valami lehet a levegőben, ugyanis egyik reggel szürcsölő, cuppogó hangokra ébredtem. Mellettem a takaró alatt marhacsontvelőt szívószállal fogyasztó, foghíjasan mosolygó emberekről nézegettek éppen videót. Mivel Helsinkiben éppen annyi jó indonéz étterem van mit felvállalható magyar, ezért együttérző sorstárként felajánlottam a szolgálataimat. Majd én orvoslom az indonéz ételek elérhetetlenségéből adódó szerotoninhiányt. A Gili szigetek egyikén már elvégeztem egy indonéz konyha gyorstalpalót pár hónapja, így magabiztosan ígértem meg, hogy bármit megfőzök. A beszélgetés ezek után valahogy így zajlott: 

- Bármit megfőzöl?

- Bármit!

- Akkor marhabelsőség levest ennék.

- Mit szólnál egy csirkés sárga curryhez?

- Inkább akkor egy halfejcurryt kérek.

- És egy csirkés sárga curryhez mit szólnál?

- Marhatöpörtyű?

- Csirkés sárga curry?

- Csirkés sárga curry.

Szerencsére csirkés sárga curryben egyeztünk meg, mert egyébként semmi kedvem nem volt húsipari melléktermékekből vacsorát főzni.

Hozzávalók:

- 500 g csirkemell

- 1,5 dl kókusztej

- 1,5 dl víz

- 1 thai citromfű

- 1 szál répa karikázva

- maréknyi zöldbab

- 1 evőkanál étolaj

- só

- a currypasztához ( 2 gerezd fokhagyma, 1 salotta, 2 csili, 15 g pálmacukor vagy barnacukor, fél hüvelykujjnyi gyömbér, fél hüvelykujjnyi galanga, fél hüvelykujjnyi kurkuma, 1 teáskanál koriander mag, fél teáskanál egész fehérbors, 1 szem makadámdió)

recipe4.jpg

Elkészítés:

A curry pasztához a hozzávalókat simára turmixoljuk a víz felével.

A felhevített olajon alacsony lángon 7 percig kavargatjuk a pasztát a felezett citromfűvel.

Hozzáadjuk a csirkét, és megvárjuk míg minden oldalán fehérre vált. Nem pirítjuk, színt nem kell kapnia.

Hozzáöntjük a víz, kókusztej keverékét, és hozzáadjuk a zöldségeket.

Még 7 perc főzés után készen is van. Főtt rizzsel fogyasztandó.

recipe5.jpg

Sajnos Gili Air-féle csirkés sárga curry pedig épp annyira javított a helyzeten, mint a finn marhából készült gulyásleves. Azt hiszem eljött az idő repjegyet váltani Jakartába, az indulásig pedig majd füldugóval alszom.

recipe6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tourmand.blog.hu/api/trackback/id/tr4112553925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ComLo 2017.06.04. 09:20:41

A curry amúgy gyakori kaja, de messze nem tradicionális Indonéz :-) . Mintha egy magyarnak hamburgert csinálnál, mert magyaroroszágon azt sokan esznek :-) .

Tourmand 2017.06.04. 10:24:35

@ComLo: Lehet, hogy szerinted nem tradicionális indonéz, de akkor a mie goreng, pepes ikan és a martabak sem az. Merd ezt egy indonéz szemébe mondani :)
Mindenesetre ha megállok egy warungban akkor ott lesz a gado-gado és cap cai mellett a listán. És jó sok samballal fogom kérni, mert hülye turista vagyok.

ComLo 2017.06.04. 11:10:29

@Tourmand: Hmmm ... 5 évev élek itt kint, Inonéz feleségem van. Ők sem tartják tartják tradicionális Indonéz kajának, tudják hogy honnan származik. Inkább alapozok az ő és családja hagyományaira, mint egy "túristáéra" :-) .

Tourmand 2017.06.04. 12:08:05

@ComLo: jó, majd kihúzom a cikkből, ahol tradicionális indonéz kajának neveztem a sárga currys csirkét. ja nincs is ilyen. a cikk arról szól, hogy sokan hiányoljuk az otthoni ízeket, és ezt minden próbálkozás ellenére is csak a hazalátogatás orvosol.

de javaslom, hogy küldjük ringbe az indonéz családjainkat, hogy eldőljön kettünk közül melyikünk az egyetlen trve magyar turista az indonéz gasztronómiában. egy sertészsíros-kecap manisos birkózás szerintem megoldást jelenthetne erre a kérdésre.

ComLo 2017.06.04. 12:27:42

@Tourmand: Szerintem te valamit félre értettél, én cseppet sem szerettem volna kioktatólag vagy támadólag fellépni, csupán felhívtam a figyelmed valamire.

Nem szeretnék versenyezni mert ez nem az. Mint ahogy magamat sem tartom túristának: jópár éve ide költöztem, megismertem, magamévá tettem a kultúrát, környezetem befogadott. Itt élek, beszélem a nyelvet, gyermekeim Indonéz állampolgárok (is) lesznek, hétvégente feleségem családjával töltöm, hétköznapokat, Indonéz kollégákkal.

Attilajukkaja 2018.01.08. 10:10:49

@ComLo:
@Tourmand:
Kicsit elgondolkodtam a hétvégén ezen a bejegyzésen és az ezt követő vitán. És egy filozófiai (?) kérdésbe ütköztem: mikortól számít egy országban tradicionálisnak egy étel?
A magyarok előszeretettel nevezik sajátjuknak a gulyáslevest, a rétest vagy a pörköltet, pedig ezek alapanyagai vagy metodikái csak néhány száz év óta elérhetőek számukra. Akkor most mennyire nevezhetjük ezeket igazi magyarnak? Egyáltalán mit nevezzünk magyarnak, vagy malájnak?
A vitátok számomra értelmezhetetlen, amíg ezt a kérdést nem tisztázzátok.

ComLo 2018.01.08. 16:54:34

@Attilajukkaja: Azóta egyébként én is máshogy állnék ehhez a kérdéshez. Alapvetően olyan hogy "indonéz" kaja, nem is nagyon létezik, van többezer sziget, kb 600 teljesen különböző kultúrával, akik 72 éve alkotnak egy országot. Van egy mondás, miszerint egy random Szumátrai és pápuai ember között, nagyobb a kultúrális szakadék, mint egy Londoni bróker, és egy Moszkva környéki orosz földmüve között. Evégett, olyan hogy egységes indonéz konyha, nem is igazán van. Pl párom Szumátra legbelselyéből származik, amit fenkölten írtam, azt a családjától halottam, mikor meglátogattuk őket. A postoló a receptet a Gili nevü turistaparadicsomban tanulta amiket légvonalban 1500 km, meg vagy egy tucat különböző kultúra választ el. Ráadásul egy területen belül, müveltségi alapon is nagyon eltérő véleményeket lehet hallani. Szóval simán lehet, hogy ott és az a család, azt tartotta a legtradicionálisabb Indonéz ételnek. Ezuton is, utólag is, elnézést ha megsértettem a postolót.

Attilajukkaja 2018.01.08. 18:29:39

@ComLo:
Tetszik, amiket írsz. :o)
Szerintem kínai vagy amerikai konyha sem létezik. Túl széles a konyhájuk palettája, hogy egységesen kezeljük azt.
Lehet, hogy a posztoló egy turisták által gyakran látogatott helyen tanulta azt, amit leírt, de az adott helyen az tényleg autentikusnak számít.

"Ezuton is, utólag is, elnézést ha megsértettem a postolót."
Szerintem semmi sértőt nem írtál. Végig tárgyilagos maradtál.

Tourmand 2018.01.09. 08:44:03

@Attilajukkaja
Húha, nem számítottam rá, hogy filozófiai mélységekbe merülünk egy szimpla Indonéziában megtanult étel receptje miatt.
Szerintem fölösleges túlbonyolítani. Sárga curryt főznek Malajziában, Thaiföldön, Indonéziában, Szingapúrban, és még ki tudja hány országban. Mindegyiknek más receptje van, mivel egybeolvadt a helyi hagyományos főzési technikákkal és hozzávalókkal. Ahogy említettétek ezen kívül szociális, kulturális, vallási, és egyéni ízlési preferenciák is alakítják a végül elkészített ételt. De attól még esznek az összes fent nevezett országban sárga curryt, még akkor is, ha azt nem évezredek óta teszik, hanem pár évtizede. A hagyományokat is el kell valamikor kezdeni.

Szerintem fölösleges azon rugózni, hogy autentikus-e egy étel vagy nem. Egy indiai étteremben akkor is tikka masalat fogok rendelni, ha többek szerint nem is igazi indiai étel. És egyszerűen azért mert finom.

Amúgy meg áprilisban megyünk családlátogatóba megint. Ha nem a pápuai oldalon vagy, akkor akár egy blogtalálkozót is összehozhatunk:) Mit szólsz hozzá, @ComLo?

Attilajukkaja 2018.01.09. 12:45:04

@Tourmand:
Sajnálom, hogy egy elméleti kérdés felvetését RUGÓZÁSNAK titulálod. A te blogod, ... részemről ennyi.

Tourmand 2018.01.09. 13:16:40

@Attilajukkaja:
Nem kifejezetten rad gondoltom amikor rugozasrol beszeltem, hanem az altalanos jelensegrol amit manapsag latok, hogy egyesek kisajatitanak eteleket, oltogatva masokat olyan elborult kijelentesekkel, hogy csak a Popocatepetl eszaki oldalan elo kecskebol lehet autentikus birriat fozni. Elitista es karos hozzaallas.

Ebben a tekintetben egyetertek Steve Plotnickivel es a mozgalmaval. Az autentikus se nem pozitiv, se nem negativ jelzo az en szememben. Jo es rossz etel letezik.

m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155949264178313&id=540038312

De szamomra rejtely hogy egy pozitivnak szant hozzaszolasbol hogyan sikerult megint a velemenyed ellen iranyulo tamadast kihoznod.

Attilajukkaja 2018.01.09. 17:02:20

@Tourmand:
"szamomra rejtely hogy egy pozitivnak szant hozzaszolasbol hogyan sikerult megint a velemenyed ellen iranyulo tamadast kihoznod"
És ezt éppen te irod???? :o)

Tourmand 2018.01.09. 17:38:54

@Attilajukkaja:
Vegtelenul cinikus vagyok, es a szarkazmust is anyanyelvi szinten tolom. Azt hittem ez a kombo ritkanak szamit, de ugy latszik az olvasoim kozott nagyobb aranyban fordul elo.

Attilajukkaja 2018.01.10. 10:05:27

@Tourmand:
:o)))
Bocsánat, csak azt akartam érzékeltetni, hogy neked sem kellene bántónak találnod, ha valaki más véleményen van. Mert pl. senki nem nevezett téged hülye turistának, magadon kivül.
Amúgy meg nem hinném, hogy végtelenül cinikus vagy szarkasztikus lennél. És azt sem tudom, miből szűrted le, hogy az olvasóid nagyobb arányban azok. Mennyinél nagyobb arányban?
Az írásaidat különben szívesen olvasom.
süti beállítások módosítása