Tourmand

Az 5 kedvenc helyem Helsinkiben, ha nincs kedvem főzni

2018. június 12. - Annamária Fördős

Gasztrostratégiailag nézve nem is választhattam volna magamnak megfelelőbb lakást Helsinkiben, mint ahol most lakom, ugyanis Finnország Michelin-csillagainak 60%-a 500 méteren belül van a küszöbömtől mérve, de egy kellemes maximum 20 perces séta utána az összes csillagos, és bib gourmand hely megközelíthő gyalog. De természetesen ezeket a helyeket különleges alkalmakra tartogatom, ha hétközben szeretnék egy gyorsat vacsorázni egy mozizás előtt, vagy csak a munkahelyi cirkusz okozta agybajt szeretném kezeltetni, akkor egy egészen másik listáról választok magamnak éttermet. Ezek az üzletek sosem kerülnek be étteremválogatásokba, és útikalauzokba, pedig minden környékbeli ismeri őket. Ha Helsinkiben jársz, és ennél egy jót, akkor ezeket kell keresned.

pixlr_20180610193809444.jpg

1. La Torrefazione

(Aleksanterinkatu 50, 00100 Helsinki)

Még mielőtt sorra vennénk az evős helyeket, be kell iktatnom egy kávézót is, mégpedig azért mert Finnország világelső kávéfogyasztásban, évente 12 kg kávét hörpintenek fel, ami pont négyszerese a magyar értéknek. Az egyetlen probléma ezzel listavezetőséggel, hogy ekkora mennyiségű nyersanyagból több hektóliternyi dízelaromájú kovbojkávét főznek, és még mérhetetlenül büszkék is rá. A gyomorsavam nekem viszont a reggel lefőzött, és délutánig punnyasztott bögrényi fekete puszta gondolatától is megemelkedik, de a finnek simán bedöntenek belőle ötöt a 7,5 órás munkanap végére. Mivel nem vagyok hajlandó kapásból egy gyomrossal is felérő tejeskávénak csúfolt mosogatólével kezdeni a napjaimat, ezért az első Helsinkiben vásárolt konyhai felszerelésem egy kétfős Bialetti volt, amit hétvégente egy-egy rendes tejeskávéval egészítettem ki, de itt tankoltam fel energiával reggelente a hóvégi zárások előtt is. Amióta viszont a Bialettit upgradeltem a fél konyhát elfoglaló Rocketre, azóta már csak a matcha lattéjükért és a süteményeikért térek be hozzájuk. 
torreafyione.jpg

2. Friends & Brgrs

(Mikonkatu 8, 00100 Helsinki)

Mivel már jó pár éve elköltöztem Budapestről, ezért kimaradt az életemből a kézműves hamburgerek mozgalma, az én időmben még a móriczos Wikinger volt a műfaj etalonja. Majd elköltöztem egy országba, aminek se valamirevaló ramenezője, se phózója, de még egy Burger Kingje sem volt pár éve. Ez azóta mind megváltozott, és most már a frissen (értsd nem fagyasztott hozzávalókból) készült hamburgereket kínáló helyek előtt is sorba kell állni egy asztalért ha ebédelnénk egyet. Habár több hely is pályázik a legjobb finn hamburgerező címéért, én se a Naughty BRGR-t, se a Social Burgerjoint-ot nem szerettem annyira, mint a Friends & BRGRS szimpla haburgerjeit. A bucijuk nem túl édes, nem málik szét, a szendvicsek nincsenek túltömve, tehát érezni a még a minőségi marhahús ízét. A legjobbb választás a karamelizált hagymás, sajtos hamburger, de érdemes a hónap hamburgerét és megstírölni, mert néha egész elborult ötleteik is vannak. A triplán sült hasábburgonyára viszont nem érdemes pénzt és kalóriát pazarolni.

friends_nd_brgrs.jpg

3. Singapore hot wok

(Kamppi - Urho Kekkosen katu 1, 00100 Helsinki)

Az első munkanapom után fáradtan szaglásztam körbe a buszvégállomásnál lévő bevásárlóközpontban, hogy megtaláljam a legmegfelelőbb helyet az új munkahelyem megünneplésére. Egyedül ennek az étteremnek volt ellenálhatatlan bukéja, úgyhogy náluk próbálkoztam, és intuitív módon, a kettes számú, marhás kwetiau-t választottam, extra csípősen. Azóta sem ettem még mást náluk! A kínai szélesmetéltet kellőkép megpakolják marhahússal, babcsírával és a kedvencemmel, a kínai metélőhagymával. Stresszesebb időszakokban hetente jártam sült tésztázni hozzájuk, míg végül már rendelnem sem kellett, elsőbbségivel kaptam a csípős vacsorámat. Rajtam kívül még két kollégám vallotta be, hogy ők is itt kezeltetik a hétfőundoruk.

singapore.jpg

4. New Bamboo Center

(Annankatu 29, 00100 Helsinki)

Ugyan majdnem lemaradt a listáról, mivel már egy ázsiai étterem felkerült ide, de egyszerűen nincsen jobb curryzős hely a városban, a curry pedig a kedvenc komfortételem, főleg ha jó csípős, így még órákkal az elfogyasztása után is érzem a meleg, belső ölelést. Legendás hely, mindenki ismeri, 25 éve ugyanott áll, és kínálja a kínai-maláj konyha alapdarabjait. Egyentaknyosított nyolckincs és édes-savanyú nincsen a listán, helyette rendeljünk maláj curryt, és marhás gong baot, amit alaposan megpakolnak hússal és zöldséggel, ha pedig nem bírunk vele, akkor elpakoltathatjuk a maradékot. A pincérnő a hely lelke, 4 nyelven folyékonyan oltogatja szakszerűen a vendégeket. Jó hír a csilifetisisztáknak, hogy első látogatásnál hivatalosan ugyan csak 1-től 3-ig tart a csiliskálájuk, de visszatérő vendégként, akár 10-ig is el lehet menni. Eddig csak az ötödik szintre jutottam el hosszas edzés után, pedig hardcore csilirajongó vagyok.img_20180610_084210.jpg

5. Grön

(Albertinkatu 36, 00180 Helsinki)

Ez a hely kilóg a sorból, ugyanis február óta Michelin-csillagos étteremnek számít. Ritkán értek egyet finnekkel kulináris témákban, de a Grönről megegyezik a véleményünk: Finnország legjobb étterme. Egy olyan városban ahol akár 30 eurót is elkérnek egy steakért az egyik ismert étteremláncnál, az 52 eurós kóstoló menü ár érték arányban veri Helsinki teljes vacsorakínálatát. Toni Kostian és Lauri Kähkönen elrugaszkodott a steril északi étteremkultúrától, és helyette egy laza, urban atmoszférát hoztak létre, ahol az ételek meggondoltan prezentálva kerülnek a tányérra, de hab, kaviár és por sallang nélkül, így az íz kapja a főszerepet, és még mangalicasültet is ehetünk náluk, ha honvágyunk lenne.

gron.jpg

Nem értesz egyet a listával? Te Helsinkiben egészen más helyekre jársz? Ne légy irigy, és oszd meg  velünk kommentben. Ha pedig te is külföldön élsz, és van néhány tipped, hogy hova érdemes egy gyanútlan látogatónak beülni, akkor ne tartsd magadban, és küldd el a keretes részben megadott elérhetőségre.

Kedves távolbaszakadt Tourmand-olvasó, kérlek küldd el nekem te is a jelenlegi lakóhelyed kedvenc éttermeit, kifőzdéit, kávézóit, sütizőit a tourmandblog@gmail.com -ra, az általad gyakran rendelt kedvencekkel, akár a helyről, ételről készült leírás, fotó, video, GIF, dal, ppt társaságában. Az sem, árt, ha magadról is írsz pár szót, csak hogy tudjuk, hogy nem az ulánbátori khuushuur láncodat próbálod népszerűsíteni. De tudod mit?! Azt a sztorit is szívesen kiteszem, ha megosztod velünk a történeted.

A bejegyzés trackback címe:

https://tourmand.blog.hu/api/trackback/id/tr4312966011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása