Tourmand

Olcsósítottuk Izlandot

Hogyan jön ki 5 nap Izlandon a legolcsóbban?

2017. június 26. - Tourmand

Hogyan kezdjen neki az ember egy ötnapos kétszemélyes izlandi út megszervezésének, ha csak 4 hét van az indulásig? Én már rutinos vagyok a last minute utazások szervezésében, úgyhogy mentem sorban a szokásos listámon. Először foglalok asztalt a helyi gasztroszcéna legújabb, legmeghökkentőbb, vagy legismertebb éttermébe, aztán mentem Google Mapsen az összes termelői piacot, és megnézem a helyi koncertterem, opera és balettársaság programját. Ez az első kör. A következő körben jön a célországban fellelhető cuki állatok kilistázása, és csak azután a látnivalók. Ezek közül legalább egy-kettő leszervezése mindig összejön, de Izlanddal más volt a helyzet. A legújabb, és egyben legelső Michelin-csilagos éttermükben egy szabad asztal sem volt, és a Szentivánéj köré rendezett klasszikus zenei fesztivált is pont elkerültük. Az érdekesnek tűnő design szállodák már több hónapja megteltek, és mivel a középszerű szolgáltatásokért nem szerettünk volna egy trópusi tengerparti nyaralásnak megfelelő összeget kifizetni, úgy dönöttünk, hogy megpróbáljuk Izlandot a lehető legkevesebb anyagi ráfordítással megjárni. Innentől pedig már nem volt sok szerveznivaló.

Amikor táblázatba szedtem a költségeinket, és összehasonlítotam egy átlagos Izlandra érkező turista kiadásaival, én is csak pislogtam a különbség láttán. Átszámoltam még egyszer, és lektoráltattam egy építésszel, de ő sem talált kalkulációs hibát a bölcsészstatisztikámban. Már az elején lelövöm a poént, annyi pénzt spóroltunk meg az út során, hogy akár egy tokiói repjegy is kijöhetne belőle, vagy egy alsókategóriás tarka póniló, kinek milyen gyerekkori beteljesületlen dekadens vágyai vannak. Csatolom a táblázatot, utána pedig jön a kölltségforrások részletezése. A kiadások két utazó nyári, főidőszakbeli látogatására értendőek, de az összegek egy fő költségeit tükrözik. Az árakat izlandi koronából számítottam át, és kerekítettem ezresekre. A leírásban az (E) az eleresztett verzió, míg az (O), a mi budget változatunk.

1. Szállás

(E) Ez a  legnagyobb költsége minden utazónak Izlandon. Hotelszobákat nem is néztem, egy sima hostel szállás Reykjavíkban 1 éjszakára 13 másik emberrel egy szobában 15.000-nél kezdődik. Nem hiába költenek átlagban 433.000 forintot egy látogatás során a vendégek ebben az országban. Tehát a legolcsóbb reykjaviki szállás az utazás teljes tartamára 60.000 Ft.

(O) Mi olcsón megúsztuk, hátradöntöttük az üléseket a kis Kia Picantonkban, és a napi 20 kmes kaptatás után már a szemembe sütő északi nap sem tudott ébrentartani. De mi mélynövésű hobbitok vagyunk, másoknak nem biztos hogy ilyen kényelmes lenne. 4500-ért sátrazhattunk volna kempingben, de a kocsi melegebbnek és szárazabbnak bizonyult minden esetben. Éjszakára bárhol lehet parkolni vidéken, ahol ezt tábla nem tiltja, Reykjavíkban érdemes először a parkolásidíj-mentes övezetekről tájékozódni.

2. Közlekedés

(E) A reptéri transzfer oda-vissza 16.000 Ft körül van attól függően, hogy hol szállnánk le a buszról. Reykjavíkban a legtöbb látványosság gyaloglási távolságon belül van, úgyhogy más közlekedési költséget nem számoltam fel. Kocsi nélkül viszont a fővároson kívüli látványosságokat csak befizetett csoportkirándulással érhetjük el. Láttunk ugyan egy-néhány eltévedt woodstocki időutazónak tűnő stoppost, de a regggeli tankolós, kávézós csúcsforgalomban 30 perc után sem szedte fel őket senki.

(O) Ez volt a kiadásunk legtetemesebb része. Az autót akciósan 77500-ért béreltük a teljes 5 napra, a benzinköltségünk 40500 volt. Ebből 1300 km-t tettünk meg az ország déli részén. Nem érdemes 4 kerékmeghajtású kocsit bérelni. Sok helyen kint van a tábla, hogy rosszak az útviszonyok. A Hungária Körutat minden gondolkodás nélkül cserélném be a legrosszabb izlandi útra. Mondjuk lehet hogy nem tennék ilyen galádságot az izlandi juhokkal. Kocsival eltévedni lehetetlen, mivel egy út visz körbe a szigeten, és minden látnivalót messziről felismerni az előtte keresztbe kasul parkoló buszoktól és SUVoktól.

3. Étkezés

(E) Egy reggeli latte 1500 Ft körül van, boltból vásárolt kis szeletelt kenyér 1000, szalámi 2000 egy délutáni süti, snack 1000, egy meleg étkezés (hamburger, pizza, kebab) 4000 Ft. Kávé helyett lehet egy doboz sört számolni ugyanannyiért, kinek mi van a Maslow-piramisában lejjebb. Aki csak vizet iszik hordozható flaskából, kijön napi 8000-ből.

(O) Mivel tudtam, hogy autóval fogunk közlekedni, ezért rendesen bevásároltam. A meleg étkezést megoldottuk elegánsan Izland természeti adottságait kihasználva, amiről itt is beszámoltam részletesebben. A további napokon pedig az előre bepakolt szalámiból, kenyérből, péksüteményből falatoztunk. A sört is Finnországból importáltuk szerencsére. Nem gondoltam volna, hogy Európában van még olyan ország, ahol drágábban mérik az alkoholt, mint a finneknél. Valúszínűleg emiatt tűntek olyan irritáltnak a helybéliek, amikor megpróbáltuk a természetes élőhelyükön megközelíteni őket.

4. Programok

(E) A fővárosból induló egynapos túrák 35.000 Ft körül indulnak. Ezzel egy nap alatt megnézhetjük az ún. Golden Circle látványosságait. 75.000-ért elvisznek messzebbre is, még több vízesésért, és a jégtömbökkel borított koromfekete tengerpartokért. Viszont a maradék napokon nekünk kell elfoglaltságot találnunk.

(O) A programjaink mind ingyenesek voltak. Izlandon az összes glecser, nemzeti park, és egyéb természeti látnivaló ingyenes. Néha a parkolásért kérnek pénzt, de biztos hogy talál mindenhol az ember olyan parkolóhelyet kicsivel messzebb, amiért nem kell fizetni. Ebből a listából lehet inspirációt gyűjteni a kirándulásokhoz. Mindenesetre mivel nem voltunk Reykjavikhoz kötve, ezért több helyre jutottunk el mintha befizettünk volna egy buszos kirándulásra.

+1 Tisztálkodás

(O) Ebben a témában mi az extrém megoldást választottuk. A Kék Lagúna 75 eurós belépőjét tudatosan kerültük el. Egyrészt magát a vizet belépőjegy nélkül is meg lehet nézni, mert a teljes vízfelület nincs elkerítve. Másrészt több ingyenes forrás is elérhető Reykjavík közelében. Úgyhogy minden nap egy másik természetes meleg forrás vízében mártóztunk meg. Nagy részük ingyenes, némelyiknél kérnek kb. 2500 forintnyi hozzájárulást. Mivel egy ezresért egy kempingben is lezuhanyozhatunk, mi csak az ingyenes helyeket látogattuk meg. Akit nem zavar az esetenként másfél órás túrázás az esti fürdésért, és nem klórral csírátlanított türkízkék feszített tükrű medencét vár el, annak kalandos megoldás lehet. Mivel a források és medencék egy része magánterületen helyezkedik el, ezért először érdemes megguglizni őket. Mióta az évente Izlandra látogató turisták száma a kétmillió felé közelít, a földtulajdonosok megelégelték a kertek végében táborozó buszokat, és egyszerűen lezárták a területeket, vagy blokkolták a forrásokat.

Aki pedig nem biztos benne, hogy valóban megéri-e Izlandra ellátogatni, annak álljon itt egy-két nyomós érv a galériában. Bármelyik irányba is indul el az ember vagy marsbéli táj fogadja, vagy úgy érzi, hogy A Gyűrük Ura egyik díszletébe sétált be gyanútlanul.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2017.06.26. 23:45:41

Remélem, nem veszed ezeket kötekedésnek, a pontosítás szebben hangzik :-)

"Nem érdemes 4 kerékmeghajtású kocsit bérelni. Sok helyen kint van a tábla, hogy rosszak az útviszonyok. A Hungária Körutat minden gondolkodás nélkül cserélném be a legrosszabb izlandi útra."
Miért érzem én azt, hogy nem mentetek le a főutakról? :-) Az 1-es és az Arany Kör tényleg jó (bár az 1-esen ha minden igaz, országos főút létére van még pár aszfaltozatlan szakasz), de azon kívül... És nem kell nagyon messzire menni az 1-estől, pl. Dyrhólaeyre fel nem jutottatok volna a Picantóval akkor sem, ha felbéreltek egy profi sofőrt. Kivéve persze ha november óta megcsinálták az utat, de meglepődnék.

"A Kék Lagúna 75 eurós belépőjét tudatosan kerültük el"
Maradjunk az 50-ben, de akkor is jól tettétek. Nem ér annyit.

"Izlandon az összes glecser, nemzeti park, és egyéb természeti látnivaló ingyenes. Néha a parkolásért kérnek pénzt, de biztos hogy talál mindenhol az ember olyan parkolóhelyet kicsivel messzebb, amiért nem kell fizetni."
A Keriðnél nem a parkolásért kérnek elvileg, hanem személyenként, a belépésért. Hogy úsztátok meg?

"Kocsival eltévedni lehetetlen, mivel egy út visz körbe a szigeten, és minden látnivalót messziről felismerni az előtte keresztbe kasul parkoló buszoktól és SUVoktól."
Mármint lehetetlen eltévedni és mindent észreveszel, amíg a célpont a főút mentén van. Ha nem, akkor már kalandosabb lehet. Egy csomó látnivaló, sőt alsóbbrendű út is hiányzik még a Google Mapsről is. Van izlandi térképoldal, többet mutat, de az sem mindent, és cserébe még vacak is.

Egy kérdés, ha nem bánod: mi olyan vonzó abban a lezuhant repülőben, hogy pár napos feszített programba belenyomják az emberek a 2*45 perces sétát a semmiben miatta? Még ha az út mellett heverne, megérteném, hogy sokan megnézik, de így?

Takacsi 2017.06.27. 01:00:08

" Sok helyen kint van a tábla, hogy rosszak az útviszonyok. A Hungária Körutat minden gondolkodás nélkül cserélném be a legrosszabb izlandi útra. "

ez igaz a szigeten körbe vezető normál autó útra. Ezen kívül meg van egy rakat hely ahová csak és kizárólag 4x4-es autóval lehet behajtani és nem véletlenül.

Tourmand 2017.06.27. 05:02:08

@bm613: pedig felvitt a picantonk. lasd utolso kep. a masik iranyba nez, gondolom ismeros a hely.

Torolkozovel mar nem 45 euro sajnos.

Sok helyen voltunk. Tobb helyen mint egy befizetett utnal. Nem kerult ki mindrol kep. Egy reszuk nem a fout menten volt. Az ut vege fele pedig meg sem alltunk mar mindenhol ahol latnivalo volt, kulonben nem ertunk volna vissza. Keridnel benyeltuk a belepot, es a Thingvellirnel a parkolasi dijat. De meguszhattuk volna ha nem vagyunk lustak.

A lezuhant repulogep miatt valoszinuleg nem en szervezem a kovetkezo utat. A gyaloglas kozepenel kezdett el szakadni az eso. Mar nem volt ertelme visszafordulni. Hogy mire odaerjunk be tudjunk zsufolodni a gep belsejebe a krakogo azsiaiak koze. Ugy altalaban zavaro hogy minden meghajlott pitypangszalat kitablaznak latvanyossagkent.

Tourmand 2017.06.27. 05:10:23

@Takacsi: A gleccser hatara valoban nem kaptattunk fel. Viszont 5 napra elegendo latvanyossagot kaptunk a foutak es alsobbrendu utak mellol is. Akinek nincsen ra keret, az egy gyufasdoboznyi kocsival is eljut lelegzetelallito helyekre.

Sütemény1975 2017.06.27. 08:14:35

Irigyellek titeket, hogy így tudtok kirándulni. Én kényelmes utazó vagyok, úgyhogy nekem erre többet kell spórolnom.

ludomik 2017.06.27. 08:33:15

jo volt elolvasni ezt a posztot,,,egy hely ahova biztos,nem fogok elmenni,hideg,sar,extrem arak, koszonom nektek

Tourmand 2017.06.27. 08:39:19

@Sütemény1975: A többéves kollégista lét felkészít minden extrém helyzetre :D

Tourmand 2017.06.27. 08:40:03

@ludomik: Mi sem fogunk nyaranta visszajárni szzerintem.