Tourmand

5 új étkezési szokás amit a finnektől vettem át

2017. augusztus 24. - Tourmand

A minap Facebook értesített róla, hogy 5 éve költöztem fel északra. Mivel a közelgő érettségi találkozó miatt amúgyis meg kell gyónnom, hogy mi minden történt velem azután, hogy beköltöztem a tamperei loft szobámba, gondoltam megnézem már mi a helyzet az étkezés terén is. Igazából a budapesti életemhez képest nem állt be nagyobb változás a mindennapjaimban: tanultam, dolgoztam, buliztam, és utaztam, hol felváltva, hol egyszerre. Mindeközben pedig megpróbáltam alkalmazkodni a megújult környezethez. Gyakorlott kivándorlóként már a legelején fejest ugrottam a finn kultúrába, de úgy pattantam róla vissza, mint az egyszeri Yotube-művész, aki a fagyott medencébe próbált bombát ugrani, de helyette csak egy farokcsont törést gyűjtött be. Fél évtized alatt viszont lassan, de biztosan beszivárogtak az életembe olyan elemek, amikről előtte azt hittem, hogy még csak nem is képeznek tárgyalási alapot nálam. A legszembetűnőbb változás pedig az étezési szokásaimban történt, olyan dolgoktól fordultam el, amiket azelőtt napi rendszerességgel fogyasztottam, és olyan új elemeket emeltem be az étrendembe, amikről a kiköltözésem előtt meg voltam győződve, hogy csak vallatási illetve fegyelmi célzattal etetik meg emberekkel. Így most megosztom veletek a konyhám elfinnesedésének 5 jelét:

1. Kása (Puuro)

Rizs, zab, árpa, köles, tejjel, vízzel, sósan vagy édesen. Teljesen mindegy, de reggelire kását kell enni. Ennyi, nincs apelláta. Persze, igazán melengető tud lenni egy tányér forró zabkása egy kis cukrozott gyümölccsel egy 20 perces -25 fokos buszvárakozás után, de azért a langyos kakaóscsiga egy bögre hideg tejjel még jobban esne.

img_20170608_093730_823.jpg

Nem indult életre szóló barátságnak a kapcsolatunk. A tejbedarát még a menzán utáltam meg iskolás koromban, és azt hittem majd pempők nélkül fogom leélni az életemet, de Finnország keresztülhúzta a számításom. Nem szerettem a csirízszerű állagot, és a jellegtelen ízt, reggelire igenis kolbász kell meg hegyes erős paprika, nem hiszem hogy egy zabkása elnyammogása során bárki is felébredne. Aztán kötelező kapcsolatépítő kásareggeliket tartottak az irodában, úgyhogy folyamatosan ki voltam téve ennek a kulináris aberrációnak. 2 év után viszont egyik reggel arra ébredtem, hogy lecsúszna egy kis négymagos kása kókuzsreszelékkel és málnaöntettel. Egészen biztosan a Helsinki Stockholm szindróma következménye.

2. Fagyi

Sosem voltam nagy fagyievő. Az volt az érvelésem, hogy minek egyek csokifagyit vagy eperfagyit, ha ehetek csokit és epret is, azokat legalább meg lehet rágni. A fagyinyalás lehetősége abszolút nem hozott izgalomba sohasem.

finn7.jpg

Mikor először mentem nagybevásárlást tartani, és fagyasztott zöldségeket kerestem a sarki boltban, feltűnt, hogy már 3 sor fagyasztóláda mellett elmentem, de még mindig csak fagyival találkoztam. Tejszínes, tejmentes, gluténmentes, vegán, sorbet, a legelvetemültebb ízesítésekben. A képen látható fenyőízű felkeltette ugyan az érdeklődésem, de féltem, hogy túlságosan a WC frissítőre emlékeztetne az irodai mosdóból, ami automatikusan fújja pofán az embert pont mikor kifelé indulna. De láttam már citromos-medvecukros, és mentás-banános változatot is. A legszörnyűségesebb viszont a kátrányfagyi volt tavaly az őszi negyedévet záró vacsorán. Megismétlem: KÁTRÁNY ízű fagyi! Aztán pár hérttel később kereskedelmi forgalomabn is megtaláltam ezt az ízt. Azt hittem, hogy nem érintett meg  a finn fagyifétis, amíg egy januári sétám alkalmával meg nem kívántam az egyik jégkrémet a hirdetését látva, majd lehúztam a duplabundakesztyűmet és betoltam egy pálcikást.

3. Töpörtyűintolerancia

Ez a legfájóbb pont a metamorfózisomban, amit meg is kellett gyászolnom. Mivel sertészsírt és egyéb zsíros hentestermékeket nem lehet kapni a helyi boltokban ezért minden szülinapra/névnapra/évfordulóra töpörtyűs szalonnás szeretetcsomagot kértem otthonról. Sajnos ez sem volt elég ahhoz, hogy szintentartsam a zsírtűrőképességemet.

fb_img_1503427125005.jpg

Aztán amikor már másodszorra kellett az ügyeletre vinni a hazalátogatásom alatt egy kiadós csülkös bablevesezés után, be kellett látnom, hogy a saját érdekemben búcsút kell mondanom a zsíros falatoknak, és más lassan ölő méreg után kell néznem.

4. Programozott kávészünet

Ez az a szokás amiért nem kellett sokat noszogatni, hogy magamévá tegyem. Az északiak imádják a híg kávéjukat, és elég sokat is fogyasztanak belőle. A 10 körüli kávészünet pedig mindenkinek kijár, péntekenként pedig nálunk az irodában sütivel is megtoldjuk  szünetet.pixlr_20170822210440674.jpgA kávés sütis pihenő szokása a többi északi országban is megtalálható, és annyira hozzászoktam hogy a hétvégén is kiesik minden a kezemből 10 körül, és fel kell hajtanom egy bögre lattet. Valamivel csak pótolni kell a zsírtalan ételmódra való átállásból adódó kalóriahiányt.

5. Hal

Mint sok magyar rántotthúson kigömbölyödött kölyök, nekem is jobban csúszott a sertésszelet a pontynál. Voltak ugyan szülői próbálkozások halrudakkal és egyéb pépesített tengerszeméttel, de nem bírtam megszeretni, sőt megtűrni a halas dolgokat a tányéromon. Az pedig, hogy emberek tengeri sünt, meg tengeri uborkát esznek önszántukból nekem felfoghatatlan. Jártak már ezek az emberek dél magasságában a tengerparton? Beleszippantottak a levegőbe és megkívántak egy kis tintahalat? 14067512_10154020630111725_2999897565229485759_n.jpg

Aztán minden reggel egy halfüstölő mellett kellett elgyalogolnom a piactéren, és egy idő után már nem zavart a vasárnapi brunch asztalokon a füstölt lazac szaga. Továbbá párszor kerültem olyan helyzetbe, ahol csak nem boríthattam a nagymamára a vacsoraasztalt, mert éppen finn lazaclevest mert főzni an unokáinak. Habár saját fogyasztásra még nem vásároltam halat, már nem kell a teljes vegetáriánus menüt kérnem, ha halétterembe megyünk a kollégákkal.

Az ember azt hinné, hogy felnőtt fejjel, több költözéssel a háta mögött már tudja, hogy mit szeret és mit nem, de saját magamon tapasztalva, ez nem feltétlenül helyes gondolat. Kiváncsi lennék meddig tartana mondjuk Koreába költözve, amíg este 10kor macinaciba öltözve lefutnék a sarki tengeriuborkáshoz. Vagy valóban vannak olyan ízpreferenciák, amik sohasem változnak? Tartósan külföldön élők, illetve anyutól kiköltözöttek, melyik ételcsoportról változott meg a véleményetek miután kikerültetek a megszokott környezetetekből? Nem hiszem hogy csak nekem van ilyen csalfa ízlésem.

A bejegyzés trackback címe:

https://tourmand.blog.hu/api/trackback/id/tr5012765750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.08.25. 03:39:06

Azsiaban elve en is sok olyan etelt eszem mar, amit Magyarorszagon nem is lattam soha.
Azzal vitatkoznek, hogy az ember egyes izektol idegenkedne. Inkabb a gusztustalan texturaktol tartunk. Egy ragos, inas, csontos hust itt Azsiaban se szivesen eszem meg.
A szojatejet mar megiszom, de sose lesz a kedvencem, mert rettenetes novenyize van, meg ugye a ferfiaknak hormonalisan se tesz jot.
Nyers halat, sashimit, lazacot, tonhalat, kaviart is eszem kb. hetente egyszer, ize semmi kulonos, ha valaki idegenkedik toluk, akkor az a szokatlan texturatol van.
A ponty az kifejezetten a szemet hal kategoria mindenutt a vilagon. Nem csak a tengeri halakhoz kepest, de meg az edesvizi halak kozt is a legalja, nem is csodalkozom, hogy a magyarok utaljak a halat. A budos, iszapos, szarizu ponty meg a harcsa az nem fogja megszerettetni senkivel a halakat. Aztan elmegy a magyar proli Gorogorszagba, Horvatorszagba es rajon, hogy a tengeri hal az jo.

Magyarorszagon az itteni izek hianyoznanak, de itt meg a magyar alapanyagok egy resze hianyzik. Osszessegeben itt azert jobb a kaja. Ami hianyzik Magyarorszagrol az a paprikas kolbasz, felvagottak, turo, kelkaposzta, kelbimbo, rendes tortak, sutemenyek (ami itt van az gyonyoruen meg van csinalva, de semmi ize nincs, latszik, hogy az azsiaiak el tudtak lesni a kulsosegeket a nyugati cukraszoktol, de az izeket nem), meg a magyar gyomolcsok, amiknek van rendes ize (az uj-zelandi, amerikai alma, barack, cseresznye, a japan korte teljesen izetlen, muanyag, felfujt vacak).

Tourmand 2017.08.25. 05:42:18

@karandash: a textőrűs téziseddel vitatkoznék. Még nem taláélkoztam olyan étellel amit a textúrája miatt nem ettem volna meg, ellenben a halíztől tényleg liftezik a gyomrom.

Oooo igen, a torták. Kontinentális Európán kívül mintha nem is ismernék őket, kivéve persze azokon a helyeken, ahol sok európai bevándorló él. A finneknél sem lehet klasszikus cukrásztermékeket kapni. A moussetortá ismerik, és a sajttortát, de hol van az egy szelet Eszterházy vagy Dobos tortától! Eleve nem mernék tortának hívni valamit, amihez még sütőt sem kell begyújtani.

De nekem is, hasonlóan hozzád, a jó minőségű friss zöldségek és gyümölcsök hiányoznak. Hazautazva csodálkoztam rá, hogy a paradicsomnak alapállapotban nagyon kellemes íze van.

Ázsia melyik részén vagy? Hadd irigykedjek már egy kicsit :D

mildi 2017.08.25. 07:51:02

@Tourmand: van pedig ilyen. én a textúrája miatt nem eszem meg a tüdôt, szívet pl. pincepörköltben, minden mást megeszek belôle, de a tüdôtôl rendesen hányingerem van, pedig pôriben pont olyan íze van, mint bmi másnak, amit belefôztekde a vért sem szeretem, ill. a velôt sem, szintén az állaga miatt

gizmo69 2017.08.25. 08:15:12

Nagyon jokat nevettem az irasodon. Hasonlo atalakulason mentunk at mi is az etkezesi szokasokkal kapcsolatban . Nyolc eve elunk Nemetorszagban, kb. a negyedet esszük annak a mennyisegnek mint ami annak idejen otthon lecsuszott pl. egy vacsora alkalmaval. Az elso evekben meg megpakolt kocsival jottunk viszza Magyarorszagrol, kolbaszt, turot, turorudit,füstolt csülköt stb. hoztunk otthonrol ipari mennyisegben. Aztan mikor egy bableves utan mar az egesz csalad beteg lett, ra kellett jonnom arra, hogy elszoktunk a nehez, zsiros magyar konyhatol. Ha haza latogatunk, es a nagymamak foznek , mindent nagyon sosnak es zsirosnak erzünk, pedig soha senki nem volt valogatos a csaladbol, utazasaink alatt is mindig megkostoljuk a helyi izeket, nyitottak vagyunk mindenre.
Amikor kiköltöztünk es vasarolni mentem, mindig meglepett hogy amig az en bevasarlo kosaram dugig volt pakolva a nemetek alig par dolgot vettek pl. a vacsorahoz. Sokkal visszafogottabban elnek, nincsenek nagy zabalasok. Itt meg karacsonykor vagy mas unnepek elott is kenyelmessen lehet elelmiszer boltokban vasarolni, nem rohamozzak meg a boltokat es nem vasarolnak annyi kajat amibol a fel vilag is jol lakna. Nekem tetszik ez a visszafogottsag ahogy a nemetek elnek es etkeznek. De azert turorudit meg mindig hozunk magunkkal Magyarorszagrol.

FlybyWire 2017.08.25. 08:53:42

@karandash: " A budos, iszapos, szarizu ponty "

Hát, ha te ilyen pontyokat ettél, akkor esetleg megértem a baromságot, amit idehordtál róla.
Érdekes, én egész életemben (1-2 kivétellel) kiváló, nagyon finom pontyokat ettem.
Az egyik legfinomabb, nemzeti ételünk is a halászlé, méltó módon.

Persze ki lehet fogni 1-1 pocsék, iszapízű, zsíros verziót, de ma már nem jellemző, sőt érdekes módon a legnagyobb hiperekben kizárólag kiváló minőségű pontyokat vettem az utóbbi sok évben.
Persze én mindig élő, egész halakat veszek, a ki tudja mióta kint álló, szeletelt halat nem tenném a levesembe.

FlybyWire 2017.08.25. 08:55:42

@karandash: a magyar gyümölcsöknek tényleg nincs párja, mikor Írországban éltem, rémálom volt az összes gyümölcs.
Szerencsétlen népeknek az Alpoktól nyugatra és északra egyáltalán nincs fogalmuk róla, milyen az érett gyümölcs, Max pár bogyós meg az alma tud rendesen beérni arrafelé, semmi más.

Tourmand 2017.08.25. 09:12:23

@peetmaster: azaz! pont a tammelantori mellett laktam. a legjobb ebed tozegafonyalekvarral meg tejjel. mmmm.

discretio 2017.08.25. 09:16:24

Szerintem erőltetten próbál vicces lenni a blogger. A kevesebb több lenne.

mrsgrob 2017.08.25. 09:30:19

@gizmo69: Velünk is hasonlóképpen alakult. Nyolc éve élünk Angliában, az első 1-3 évben sok magyar ételt vettünk itt vagy kértünk otthonról, de aztán elszoktunk a magyaros konyhától. Olyan ételeket hagytunk el amit sosem gondoltam volna és nem is hiáynoznak már.

Tourmand 2017.08.25. 09:33:02

@discretio: valóban kicsit modoros így újra végigolvasva. evva. igazából kéne nekem egy lektoráló csapat, elég sok dolgot nem szűrök ki magamtól posztolás előtt.

meggymárka 2017.08.25. 09:56:39

És az, hogy a kollégákkal jártok kajálni az ott szokás, mint valami csapatépítés, vagy baráti kapcsolat?

2017.08.25. 09:59:23

Az idén nyáron Norvégiában jártunk és ott is mindenhol mindenki fagyit evett. Úgy látszik ez valami skandináv szokás, azon a rövid nyáron is hiányzik nekik a hideg. :) Túrázós, kirándulós nyaralásunk volt, autóval utazgattunk és rengeteg helyen van pihenő az utak mentén. WC, kis büfé, és mindenhol, de tényleg a legkisebb bódéban is fagyi. Sokszor a kajálást is úgy oldottuk meg, hogy ettünk egy szendvicset. Illetve ettünk volna, mert sokszor kaja se volt ilyen helyeken, csak fagyi. Volt olyan kis település, ahol nem találtunk semmilyen kajálási lehetőséget, de fagyis ott is volt. Komplett családok megállnak ebédidőben ilyen helyeken és eszik az óriás adag fagyijukat. El is tűnödtem, hogy ezek nem is esznek mást?

Attilajukkaja 2017.08.25. 10:27:34

@FlybyWire:
"ki lehet fogni 1-1 pocsék, iszapízű, zsíros verziót, de ma már nem jellemző,"
Nagy halevő vagyok, de annak idején úgy jártam, mint Karandash: a legtöbb pontynak iszapíze volt. Azóta kerülöm, ha tudom. Halászlevet is mindig harcsából rendelek. Ettől még igazad lehet abban, hogy ma már nem jellemző a pocsék ponty, de én egy életre megutáltam. Kínában persze más a helyzet. Ott közkedvelt hal (hozzánk is onnan jött), de teljesen más az íze. Tényleg finom.

"a magyar gyümölcsöknek tényleg nincs párja"
Bizonyos gyümölcsöknek. De ettem én már az USA-ban vagy Olaszországban a magyarnál finomabb almát, a fügéről vagy a déli gyümölcsökről nem is beszélve. De az északi bogyók is nagyon finomak tudnak lenni. Minden régiónak megvan az ízletes gyümölcse, csak meg kell találni. Azon viszont csodálkozom, hogy Írországban nem találtál finom almát, mert Angliában én ettem helyi termelőit és az nagyon jó volt.

Attilajukkaja 2017.08.25. 10:29:24

@Hortenz:
"Úgy látszik ez valami skandináv szokás"
Én gyerekként először Moszkvában, aztán Varsóban láttam, hogy télvíz idején is eszik az emberek a jégkrémet. Pedig ott nagyon hidegek tudnak lenni! :o)

Attilajukkaja 2017.08.25. 10:31:07

@Tourmand:
" valóban kicsit modoros így újra végigolvasva."
Jé! Ezt nem fedeztem fel. Nekem tetszett a poszt.

FlybyWire 2017.08.25. 11:28:02

@Attilajukkaja: nyilván nem a magyar fügére gondoltam, bár az is nagyon finom.
Ami nálunk mindent üt, azok a barackok, szilvák, szőlők, körték (többek között).
Az itthoni eper, málna is finom, de ezek kiválóak voltak az Íreknél is, ahogy az almák is (ezt szerintem félreértetted fent).
Áfonyát meg itthon nem is igen lehet igazán jó termeszteni, mert sem a talaj, sem a klíma nem ideális neki. Nem beszélve a vörös- meg tőzegáfonyákról, vagy a csak egészen északon honos cloudberryről (nagy kedvencem, minden vágyam hogy frissen, a földről ehessek egyszer) :)
Szóval minden gyümölcs ott finom, ahol őshonos. Tenerifén az érett banánnak se sok köze van az itthon kapható bármilyenhez, ez evidens.
De olyan paradicsomot sem ehetsz túl sok helyen a világon, mint ami itthon megterem :)

FlybyWire 2017.08.25. 11:29:32

@Attilajukkaja: A ponty nem Kínából jött, Európában is őshonos, ahogy a Dunában is.
en.wikipedia.org/wiki/Carp
"Various species of carp have been domesticated and reared as food fish across Europe and Asia for thousands of years. "

Attilajukkaja 2017.08.25. 11:36:57

@FlybyWire:
Lehet, hogy félreértettelek, mikor azt írtad, hogy "mikor Írországban éltem, rémálom volt az összes gyümölcs". Az, hogy ott beérik az alma és néhány bogyós gyümölcs, még nem jelentette számomra azt, hogy finom is. :o)
A többivel egyetértek. De a jó paradicsom is megterem ott, ahol megfelelő a talaj és a klíma, mint pl. Mexikó, Bulgária vagy Olaszország. Egyszerűen csak túlzottnak érzem az olyan általános kijelentéseket, hogy a "magyar gyümölcsöknek tényleg nincs párja". Dehogy nincs!

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2017.08.25. 11:53:36

@FlybyWire: Viszont az angolok/írek csilliárdokat keresnek az ócska almájukból készített ciderrel, mi meg évtizedek óta vagdossuk ki az almafákat (is). ...és külföldi gyümölcsöt eszünk. :-/

haltulaj 2017.08.25. 13:31:35

Londonban elek 8 eve.
1. A zabkasa nalam is beragadt, az elejen szornyen undinak tartottam, de aztan lett egy ir pasim aki imadta es csak megkostoltam amikor reggel kotyvasztgatta maganak. Igen jol tud esni ha jo minosegu a zab es a tej. Aztan lehet varialni a kokuszreszelek/gyumolcs/szirupok pl. juhaszirup! vonalon bar en mar siman magaban is nagyon szeretem es ugy nincs ugye teletolva cukros dolgokkal.
Idaig ket magyarorszagi baratnomet es az unokahugomat kattantottam ra, miutan itt kint nalam megkostoltak :-)

2. HAL, igen! Isteni finomakat lehet kapni, persze az igazan frissek nem olcsok, de inkabb ritkabban veszek. A Waitrose nevu puccos szupermarketben a halpult fantasztikus, de ha sikerul talalni egy igazi halas uzletet (fishmonger), hat ott aztan lehet tobzodni!

Otthonrol a barack es a paradicsom hianyzik a legjobban, bar azert szinten draga boltokban mar ezekbol is van olyan Spanyolorszagbol ami nem izetlen, csak elajulsz az aratol. 3 fontert vettem tegnap ketto darab oszibarackot, mint az aranyra ugy vigyaztam ra es nagyon nagyon lassan ettem meg.
A tobbi cuccal itt el vagyunk kenyeztetve, rengeteg a lengyel bolt, de magyar is van mar tobb is ugyhogy a turo meg rudi nem gond.

Attilajukkaja 2017.08.25. 14:02:19

@Tourmand:
Érdekes, hogy a kenyerekről, péksüteményekről nem írsz. Én külföldön szoktam le a "magyar"
fehér kenyérről és kattantam rá a rozsos, sötét, magos fajtákra. Szerencsére ma már itthon is lehet finomakat kapni. Nem olcsók, viszont nem morzsálnak és egy hétig is frissek maradnak. Úgy tudom, Finnországban is nagy az ilyen kenyérválaszték.

Tourmand 2017.08.25. 14:24:16

@mildi: biztos hogy van ilyen is, de nekem a szagok és ízek nagyobb visszatartó erőt jelentenek.

Tourmand 2017.08.25. 14:27:02

@meggymárka: kötelezően elmegyünk enni havonta legalább egyszer, lehet ebéd is, vacsora is. amúgy tényleg nem szolnánk egymáshoz, ha nem lenne ilyen (félig) kötelező alkalom.

Tourmand 2017.08.25. 14:29:04

@Attilajukkaja: magamhoz képest tényleg túltoltam a humorheroldot. de azért köszi :D

Tourmand 2017.08.25. 14:31:05

@haltulaj: nekem a házi sárgabarcklekvárt küldik üvegszámra. nem tudom mi történne, ha egyszer elfogyna. amit én főzök a spanyol importból sajnos nem olyan mint a hazai.

Tourmand 2017.08.25. 14:34:44

@Attilajukkaja: nem eszem már kenyeret egyáltalán, mindegyik édes az én ízlésemnek itt. még a rozs és a magosok is. a kenyér annyira nem hiányzik, de a kifli meg a kakóscsiga nagyon :(

Attilajukkaja 2017.08.25. 14:37:01

@Tourmand:
"nekem a szagok és ízek nagyobb visszatartó erőt jelentenek."
Gondolom a látvány is. Különben nem csodálkoznál azon, hogy van, akinek a tengeri uborka az egyik kedvence (mint nekem). :o)

Attilajukkaja 2017.08.25. 14:38:58

@Tourmand:
Az édes kenyeret én sem bírom!!! Ez már az USA-ban vagy a Távol-Keleten is gond volt számomra. Szerencsére mindenhol találtam valami elfogadható alternatívát.

ervin2 2017.08.27. 21:49:37

A finnek, bármit esznek , általában tohonyák, és puhák. A 16 éves lányok az uszodában többnyire molettek,már akkor úgy szét vannak folyva, mint nálunk valaki 3 gyerek után, ha elhagyja magát.. A lazac viszont olcsó, és nagyon finom.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2017.08.28. 07:52:47

@Tourmand: ja, először én is néztem, hogy véres hurkához áfonyalekvár wtf, de most már tök lazán kértem ki tejjel, ahogy kell. Azért megkérdezték, hogy kérek-e hozzá lekvárt, mert látták, hogy nem vagyok odavalósi azért, de amikor mondtam, hogy persze, akkor elégedett fejet vágtak, már amennyire egy finn képes ilyesmire, és adtak :)

Csöreg 2017.08.28. 12:53:29

@Attilajukkaja: Javaslom, ha válaszolsz, akkor olvasd el előbb még egyszer, mire válaszolsz, mert nem sikerült értelmeni sem a halat, sem a gyümölcsevést

Csöreg 2017.08.28. 13:32:15

@Attilajukkaja: Semmi, tényleg, csak úgy látom, pl. az alma, meg a hal kérdésében, hogy válaszolsz, miközben nem olvastad el rendesen mire. De nem fontos. (."....csodálkozom, hogy Írországban nem találtál finom almát,..." miközben azt írta, hogy az almán meg a bogyókon kívül). De nem érdemel a dolog több szót!.

Csöreg 2017.08.28. 13:37:50

@Attilajukkaja: @Tourmand: Barna kenyeret itthon is lehet régóta kapni, engem egy barátnőm szoktatott rá a Bakonyi barnára a nyolcvanas években, az azóta is van. Azóta rengeteg féle, tényleg sehol sem láttam külföldön ennyi fajta EHETŐ kenyeret (esetleg Hollandiában, meg az oroszoknál), az ára sem megfizethetetlen mindegyiknek!

Csöreg 2017.08.28. 13:38:50

@Attilajukkaja: A svédeknél is minden ilyen édes, miért nem képesek normális kenyeret sütni, hisz tuti lenne rá kereslet!

Csöreg 2017.08.28. 13:39:39

@peetmaster: Hahahaha! Milyen az ő hurkájuk?

Csöreg 2017.08.28. 13:40:12

@ervin2: Mit jelent az az olcsó lazac? Mennyi?

Attilajukkaja 2017.08.28. 13:49:48

@Csöreg:
""....csodálkozom, hogy Írországban nem találtál finom almát,..." miközben azt írta, hogy az almán meg a bogyókon kívül"
Erre egyértelműen válaszoltam fentebb. Az, hogy valami beérik, még nem jelenti azt, hogy finom is. A posztoló ezt nem tette világossá miután kijelentette előzőleg, hogy egyik gyümölcsnek sem volt íze. Ezért nem értettem a megjegyzésedet.

"Barna kenyeret itthon is lehet régóta kapni"
Én is pont ezt írtam előzőleg!!! De az itthoni Bakonyi kenyér csak egy halovány árnyéka az igazi barna kenyereknek.

"A svédeknél is minden ilyen édes, miért nem képesek normális kenyeret sütni"
Ezt én sem értem. Ma már szerencsére a globalizáció hatására mindenhol lehet találni egy francia vagy zsidó pékséget, ahol cukormentes kenyér is van. Ha meg nem, akkor egy kenyérsütő gépet. :o)

Attilajukkaja 2017.08.28. 14:06:13

@Csöreg:
"A svédeknél is minden ilyen édes"
És ha jól tudom, minden nagyon fahéjas is.
Magyarországon az egyik TV csatornán most vettek egy holland főzőműsor csomagot, ahol minden egyes esetben valami gyümölcsös húst vagy halat is készítenek. Mézzel. Múltkor a "babgulyásba" sűrítőanyagként elmorzsolt mézeskalácsot adtak. Nem hittem a szememnek!
Nem értem, mi ez a rajongás a cukros ételekért.
Finnországban ugyanakkor nagyon komolyan felvették a harcot a szív- és érrendszeri betegségek ellen. Sikerrel. Az édesség iránti rajongásukon miért nem változtatnak?

Khátá Bé 2017.08.28. 15:14:25

25 evet leeltem az eletemböl ugy, hogy utaltam a halat minden elkepzelhetö formajaban. Aztan Hamburgba költöztem. Az atallas magatol jött, mint nalad. Halas zsemle, halas salata, hal hal hal... Lepesröl lepesre megszerettem a legdurvabb dolgokat is, amiket azelött soha nem vettem volna a szamba: graved Lachs, füstölt lazac, Schillerlocken (ami a tüskescapa hasának az alja megfüstölve), rákok stb. Aztan egyszer csak kedvem lett tintahalat es kagylot is enni es bezarult a kör, vegleg beszippantott az eszak nemet halas valosag. Mondjuk egy dolog van, amit erre fele nagyon szeretnek, de en meg mindig utalom: Lakritz, azaz a medvecukor.

Tourmand 2017.08.28. 16:07:27

@Khátá Bé: Mooooin Kataaaaaa! :) *germanistikstudiumoff*
Szerintem en szaz ev utan sem fogok erre a szintre eljutni. De a medvecukor mar lecsuszik egy kis vodkaval.

Khátá Bé 2017.08.28. 16:28:55

Moin! :)
*Bakonysarkany meg mindig mosolyt csal az arcomra, ha eszembe jut...*
(Apropo, a kerdes kb 5 eve foglalkoztat: Mi volt az a fekete likör, amit a buszon hazafele ittunk??)
Meg valami eszembe jutott a kajarol: a Lapskaus-t ismered?

Boutondor 2017.08.28. 22:11:03

En Franciaorszàgbol irok, Megnyugtattak a kommentek, hogy van màs is akinek tul sos màr az otthoni kaja. Ràm otthon màr ugy néznek, hogy 'szegény làny iztelenul eszi az ételt mert biztos fogyozni akar vagy tul egészségtudatos'.Pedig errol szo sincs !!! Egyszeruen nekem nem kell rà so és kész, a paradicsomra sem és a fott kukoricàra sem. Legszivesebben a sos mogyororol is leszedném, szerencsére màr léteznek sotlan verziok.

A màsik amit most megfigyeltem otthonlétem soràn, hogy otthon az a szokàs, hogy a vendéget uditovel kinàljuk,pfej hogy ezeknek a narancsos meg nemtudommilyenizu levektol, ha rànézek is elkap a hànyinger.

Amiket àtvettem itt és nem gondoltam volna: kàvé minden nélkul, ebédre csak friss zoldséget vagy salàtàt enni és jol is lakni(persze nem minden nap ezt),otthon ugye màr az iskolàban is az van hogy leves és màsodik, ehhez képest az hogy egy kis zoldséget eszek furcsànak tunt elsore. Borokat egyszeruen imàdom és a sort is itt szerettem meg.
Amit sohasem fogok megszeretni: halikrapuré amit eloszeretettel a kenyérre kennek, de amint itt irta feljebb valaki itt nyilvàn az àllaggal van baj, illettve a steak haché neveztu daràlthus steak.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2017.09.01. 13:32:50

@Csöreg: elég közel áll a magyar véres hurkához, kb, ugyanúgy is néz ki, csak picit szárazabb, emiatt kézben foghatóbb. Egy picit. Rizs nem volt benne.

takacsveca93 2017.10.16. 13:03:48

Én a második képpel tudok azonosulni a legjobban. Egy jó kis szalonna, májkrém, erőspaprika.
Akciós zöldségek, májkrém, minden:
www.ujsagomat.hu/penny-market

protézisesh 2018.09.13. 10:03:09

2 ev thaifold utan itthon is mindent csiposen eszem.
DK-Azsiaban nem ismerik a cukraszsutemeny fogalmat, a legfinomabb desszertjuk nekem a ragacsos rizzsel es edes, besuritett kokusztejjel talalt mango volt. Gyumolcsben meglepo modon gyengek. van sokfele erdekesen kinezo cucc, de az ize a legtobbnek jellegtelen. Kivetel a licsi es a rambutan, azok finomak. Meg a friss ananasz, ami a nalunk kaphatoakkal ellentetben nem csipi fel a nyelvem.

A szeletelt kenyerek 8-10-12% cukortartalommal keszulnek, nutellas piritoson kivul masra nem jok. Szerencsere a Carrefourban volt francia jellegu kenyer is. Aranyáron...

Nekem a sajt hiányzott a legjobban, illetve nehez volt megszokni, hogy a zöldalmát chilivel kevert kristalycukorba martogatjak. A rantotthust felvagtak es ecetes-chilis-lilahagymas-korianderes löttyöt tettek rá. A fustolt sonkat mézzel glazuroztak, eletem legnagyobb csalodasa volt beleharapni (sos sult sonka izre szamitottam, nem edesre...)

Tourmand 2018.09.13. 11:56:15

@protézisesh: Ezek közül mindegyik jöhetne. Mondjuk a sajt nekem is hiányozna.
A Bangkokban dolgozó kollégámnak viszont magyar Coca-Colát és savanyú káposztát kellett vinnem amikor meglátogattam. Ízlések és pofonok :)
süti beállítások módosítása