Tourmand

Finnország legfurább ételújdonságai 2017-ből

2017. december 27. - Tourmand

Idén egymást érték a gasztronómiai újítások Finnországban, és nem csak a nemzetközi trendekre haraptak rá (muhahaha) a finnek hihetetlen gyorsasággal, de még egy saját rekordot is sikerült összehozniuk 2017-ben. Hiába hangzik egészen biztatóan a statisztika, az innovációk sajnos nem a kolbász, szalonna, töpörtyű témakörben születtek, úgyhogy az én táplálkozásomat nem befolyásolták túlságosan. A következő lista összeállítása után viszont arra jöttem rá, hogy a finnekből bizarr ételekkel, és egészégtudatos étkezéssel lehet pénzt kicsalni, ha pedig átfedés van a két tabor között, akkor az egész ország meggajdul.

1. Fura ízesítésű csipszek:

csipsz.jpgNem tudom, hogy mi volt a probléma a BBQ, hagymás tejfölös, és további klasszikus ízesítésekkel, de idén több megkérdőjelezhető fűszerezésű csipszbe is belefutottam. A kapros tejfölöset betudtam északi adaptációnak, a kebabos is elmegy helyi specialitásnak, de a szarvasgombás és sör ízesítésűnél már felszaladt a szemöldököm. A szarvasgombás egynek elment, a sörös viszont sajnos inkább az élesztős vonalat erősítette, de legalább nem fordult ki egyből a kezemből, mint a sós-medvecukros förtelem.

2. Szójamentes húspótlók

harkis.jpg Majdnem egyidőben vezettek be 3 húspótló terméket is, de mindegyikük különböző alapanyagból indul ki, és ezek közül egy még húsimádóként is az "akár ehető" kategóriába sorolható. A lóbabos, és zabos darálthús imitáció engem nem tudott meggyőzni, akkor inkább húsmentesen eszem a currymet. Ellenben a Valio saját fejlesztésű, tejalapú terméke engem is meggyőzött: állaga a mozzarellára hasonlít, és nem olvad meg hőkezelés hatására. Mondjuk más kérdés, hogy ezt milyen eljárással érik el.

3. Tücsökkenyér

sirkkuleipa.jpg

A világon az első kereskedelmi forgalomban kapható, tömeggyártott, ízeltlábúakból sütött pékáru. 250 grammos kiszerelésben érkezik, és 70 darab tücsök lisztjét sütik bele. Egészségesebb, és környezettudatosabb kenyérként promózzák, de tápérték szempontjából nem kiugróan magas a különbség például egy vekni fehérkenyérrel  összehasonlítva: a kalóriatartalmuk nagyjából megegyezik, viszont átlagban 10g-mal kevesebb szénhidrátot, és 3 g-mal több fehérjét tartalmaz a rovaros verzió. Meglepő módon ízben rusztikus magoskenyérre hasonlít, viszont, riasztóan magas a sótartalma, és ez sajnos a minőség rovására megy. Egy hétig kellett rá vadásznom mire be tudtam szerezni, tehát valóban kísérletezőkedvűek a finnek, de csak ha elég jó a termék marketingje.

4. Vállalhatatlan ízesítésű fagyik

fagylalt.jpg

A fagyievésről itt már megemlékeztem, de arra nem készültem fel, hogy a fenyőfagyi témát is tovább lehet fokozni. Kisalföldi leányként az én képes szótáramban csak a fenyő és karácsonyfa létezett, arról meg még álmodni sem mertem volna, hogy nekem fagylaltíz alapján kell majd tipologizálnom ezeket a fákat. Vajon a luc- vagy erdei fenyő esszenciája kellemesebb? Nem tudtam eldönteni, mivel nekem mindekettő légfrissítő aromájú. A kátrányfagyi pedig vallatásra is alkalmas lenne, egyszerűen nem értem mi a finnek baja csokoldéfagyival.

5. Zöldséges joghurt

yoldsegesjogi.jpg

Nem vagyok nagyon joghurtos, szeretem, ha a reggelimnek rágható állaga van, és a gyümölcsöt is inkább desztillált formában részesítem előnyben. Általában amúgy is túl édesnek tartom a xantángumival és cukorral egyneműsített termékeket. Egy kis spenót vagy répa hozzáadásával sem sikerült megtéríteni, ellenben a finneknek annyira bejött, hogy már a megemelt fehérjetartalmú túrókhoz is zöldséget kevernek. Én viszont továbbra is inkább saláta formájában végzek a napi zöldségadagommal.

Kiváncsi lennék, hogy ezek a trendek Magyarországon is megjelentek-e már. Habár egyáltalán nem értek egyet az élvezet kárára történő termékfejlesztéssel, azért sikerült néhány igazán fogyasztható, de egészségebb alternatívát létrehozni. Magyarországon mik voltak idén a kajatrendek? Van egy olyan érzésem, hogy nálunk nem az egészség- és környezettudatos hullám dübörög, vagy?

A bejegyzés trackback címe:

https://tourmand.blog.hu/api/trackback/id/tr913510121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása