Tourmand

Mihez kezdjünk magunkkal Balin gasztroturistaként?

2018. július 31. - Annamária Fördős

Lement a visszaszámlálás, bepakoltuk a bikinit és a széntablettát a kofferba, átvészeltük az éjszakai átszállást is, megérkeztünk a szállásra, kifetrengtük magunkat a jetlagből, így végre indulhat az aktív semmittevés. Majd ha már annyit szörföztünk, búvárkodtunk, és robogóztunk a valótlanul gyönyörű rizsföldek, majomhordák lakta dzsungelek, és többszáz éves szentélyek között, hogy már az irodai gépünk belépőkódját is elfelejtettük, akkor léphet életbe az alternatív balinéz gasztroturista program.

Indonéziában nem nehéz jót enni, még a legválogatósabb emberek is találnak beburkolni valót. A tengeri gyümölcsök rajongóinak is fekszik az indonéz konyha, de még a legszigorúbb vegán diéta is könnyedén tartható. A húsimádóknak pedig ott a változatos méretű és fajtájú nyársak, és sültek a nyárson sült malactól kezdve a grillezett marhaoldalasig. De az indonéz kulinária végigkóstolásán kívül is számos gaszrtoprogram építhető be a nyaralásba. Ha Balin jársz, és mindened a gasztronómia, akkor ezeket a programokat ne hagyd.

1. Piacozás

Ha benézel egy balinéz piacra, akkor biztos, hogy mindig belefutsz olyan gyümölcsbe, vagy ételbe, amivel eddig nem találkoztál. A mangó, papaya gondolom nem okoz gondot, de tudod-e, hogy milyen íze van az érett kígyógyümölcsnek, vagy hogy hogyan kell meghámozni a mangosztánt. A legtöbb piacon nem csak nyers áruval találkozni, de streetfoodban is erős a mezőny. Ha pedig megcsúsztunk egy kicsit a mulatozással előző nap, akkor sincs gond, mert több éjszakia piacra is kinézthetünk, ahol csak este indul be az élet, a leghíresebb ezek közül a Gianyari éjszakai piac.

A következő piacokon bőséges a kínálat friss termékekből: Kedognanan Halpiac, Pasar Taman Sari, Badung piac, Jimbaran piac. Fontos, hogy indulás előtt mindig érdeklődjük meg melyik napokon működnek, és milyen nyitvatartással. Az ubudi piacra például reggel 7 környékén érdemes kinézni, hogy a helyiekkel elvegyülve válogathassunk az érett langszatok, rambutánok és jákafagyümölcsök között.

2. Főzőtanfolyam

Több indonéz főzőkurzuson is jártam, egyrészt azért mert a hatalmas ország minden szegletében más alapanyagokkal és technikákkal főznek, másrészt mert anyósom nem tanított meg nekem sok indonéz fogást, amivel a férjemet lekenyerezhetem a jövőben. A balinéz konyha szerencsére otthon is jól reprodukálható, és nem igényel beszerezhetetlen hozzávalókat. Mivel javarészt hinduk lakják a szigetet ezért marhaételek nem találunk majd a klasszikusok között, de isteni kacsa és malacsültjeik vannak. Aki szereti a thai ízeket, az a balinéz konyhával is hamar meg fog barátkozni a kaffir lime-nak, galangálnak köszönhetően, de előszeretettel használnak kurkumát is.

A legtöbb nagyobb szálloda kínál piaclátogatással egybekötött főzőkurzust. Az ubudi Bisma Eight a tetőteraszán tartott egy másfél órás demót, amit ha felvettünk volna, bármelyik főzőműsorokat kínáló csatornára mehetett volna utómunka nélkül. De a The Balé, Nusa Duában is kínál egészdélelőttös indonéz főzőprogramokat. Továbbá több kisebb-nagyobb főzőiskola is üzemel a szigeten. Ha belefutunk egybe, mindenképp érdemes megtanulni egy alap gado-gado vagy rendang receptet, hogy előkapjuk gyorsan otthon, ha elkap minket a balizhatnék.

3. Csúcséttermek

Az ember azt hinné, hogy Jakartában van az ország gasztronómiai központja, de valójában Balin találhatóak az ország gasztroszínterének legfontosabb helyszínei. A San Pellegrino ázsiai listáján a Locavore már több éve az egyetlen indonéz étterem, idén a 21. helyre ugrottak fel, megelőzve olyan legendás helyeket mint a Sushi Saito Tokióban vagy a Waku Ghin Szingapúrban. Többször is volt alkalmam náluk vacsorázni,  legutóbb a Gagganból kaptak erősítést egy kihagyhatatlan vacsora erejéig.

De Ubudban található Will Goldfarb desszertétterme is, amit a Netflixes Chef's Table legújabb évadából is ismerhetnek a legelkötelezettebb gasztrorajongók. Ha nem vagyunk éhesek, nem kötelező a teljes 9 fogásos menüsort végigenni, választhatunk az étlapról is, mellé pedig egyedi, helyi alapanyagokból készült koktélok is érkeznek.

Seminyakban sem maradunk szomjasak, a Potato Head Beach Club világszerte ismert koktéljairól, és Ázsia egyik legjobb bárjaként tartják számon. Legutóbb a tengerpartról begyűjtött tangapapucs-installációjukat kapta fel a média, és aktívan kampányolnak a fenntartható turizmus és gasztronómia mellett. A beach clubon második szintjén pedig az egyik legjobb indonéz étterem a KAUM kínál helyi fogásokat kortárs köntösben.

4. Gasztrofesztiválozás

Az egyik leglazább gasztrofesztiválok egyike, az Ubud Food Fest, minden évben tavasszal kerül megrendezésre, és pár év alatt komoly nemzetközi fesztivállá nőtte ki magát. Nem csak helyi éttermek népszerűsítik magukat a rendezvényen, de előadásokat, főzőkurzusokat is tartanak az érdeklődőknek. A legutóbbi fesztiválon több ázsiai Michelin-csillagos séf is tartott bemutatót, az este folyamán pedig tematikus kollaborációs vacsorával készültek a vendégeknek. Mi tavaly a Gagganos Rydo Anton, és a Locavore közös menüsorát ettük végig, de rengeteg ingyenes programmal is készülnek minden évben, koncertektől filmvetítéseken át vitaestekig. A következő fesztivált április végén tartják majd, aki arra jár majd, mindenképp nézzen be.

De ugyanúgy közkedvelt az októberben két helyszínen (Canggu és Ubud) megtartott Bali Vegán Fesztivál. Ugyan nem én vagyok a célcsoportjuk, hanem a bronzbarna ausztrál szörfösök, és a nagyváros ártalmai elől Balira menekült jógaoktatók, de a fenntarthatóság, és  a környezettudatosság földlakóként nekem is kötelességem, úgyhogy egy-két tematikus workshopot én is meglátogatnék a témában. Mellesleg Indonézia vegán konyhája még a húsfanatikus fajtámnak is szolgált meglepetéssel.

5. Insider tipp: tányérvásárlás

Ha pedig még maradt hely a bőröndünkben a 32 kilónyi feladható poggyászunkból, akkor a balinéz kerámiák között érdemes szuvenír után keresgélni. Seminyakban egymást érik a lakberendezési boltok, ahol a pápua új-guineai totemektől kezdve a celebeszi kunyhók ajtajáig bármi kapható, és többféle egyedi és kevésbé egyedi relikviák közül válogathatunk a pénztárcánk vastagságától függően. De több nemzetközileg elismert indonéz kerámiagyártónak is a szigeten van a központja. Ha maradt még egy fél délutánunk, akkor mindenképp érdemes elrobogózni a Gaya Ceramics vagy a Jenggala Ceramics outletjeibe. Ha pedig az érdekel, hogy hogyan készülnek ezek a kerámiák, akkor a gyárat is meglátogathatjuk, és el is készíthetjük a saját tervezésű tányérunkat.

Ezen kívül még meglátogathatunk kávé és tea ültetvényeket, gyűjthetünk mézt, készíthetünk nyers csokit friss kakaóból, de ezekről sajnos nem tudok beszálmolni, mert még nem volt időm letesztelni őket. Még egy indok arra, hogy jövőre is felkerekedjünk, és pár hétre az istenek szigetén töltődjünk fel, de ezúttal majd az összes céges jelszavamat elmentem valahova indulás előtt.

Kövess Facebookon, ha érdekel éppen mely elemi gasztronómiai kérdések foglalkoztatnak, vagy ha szeretnéd tudni megint mivel rukkoltak elő a finnek a sáskalisztes kenyér és kátrányfagyi után. Ha pedig arra vagy kiváncsi, hogy valós időben mi van a tányéromon, akkor nézz rá az Insta-profilomra,

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.08.01. 17:32:39

Szeretnék olyan országban élni, ahol ez nem csak a hosszúnyelvűek számára elérhető opció.

ComLo 2018.08.02. 10:03:43

@Korunk egyik legnagyobb gondolkodója: Habár értem mit akarsz mondani, de ugyanakkor az is igaz, a világ másik fele, ma már elérhetőbb mint valaha. Indonéziába, konkrétan 110-120 körül volt a legolcsóbb retúr repjegy amit eddig láttam. Ráadásul az 1 átszállásos, Qatar volt, ezt kicsit tovább lehet szorítni, ha valaki bevállalós, és több átszállásos fapadost választ. DK Ázsia pedig hagyományosan olcsó, ha nem a direkt luxusba mész, olcsóbban jöhetsz ki mint otthon.
Az más kérdés, hogy a túristagettókat (Bali, Phuket etc), én messze kerülném.

Tourmand 2018.08.02. 12:58:06

@ComLo: Hirtelen azt hittem 110-120 Euroról beszélsz, már épp meg akartak kérni rá, hogy küldd át a linket, ha ilyet látsz. Annyiért még Lappföldre sem vonatozom el Helsinkiből :D
Balin szerencsére koncentrált a turistagettó. Ha nem tetszik a tömeg arrébb lehet gurulni, és ott is lesz pálma, majom meg szentély, csak éppen Will Goldfarb meg Potato Head nem lesz.

ComLo 2018.08.02. 18:04:45

@Tourmand: Ez igaz amit írsz, de ugyanakkor az is igaz, hogy amit a túristagettón "túli" vidék kínál, azt szebben jobban és gyakran olcsóbban megkahatja az ember Indonéziában máshol.